lunes, 19 de abril de 2010

Sant Jordi

La història per la qual és conegut el sant arreu del món és per la mort que va provocar al drac que pretenia menjar-se una preciosa donzella. Aquesta narració la va escriure Iacopo da Varazze al segle XII en la seva obra "La Llegenda Àuria". Prompte es va escampar per tot Europa fins arribar a tota la Corona d'Aragó.

Conta la llegenda que Sant Jordi era un soldat romà nascut al Pròxim Orient i és el gran protagonista d'una gran gesta cavalleresca que se situa a Líbia, però que la tradició catalana (Costumari Català de Joan Amades i Les Tradicions religioses de Catalunya d'Anna de Valldaura) creu esdevinguda a la població de Montblanc (Tarragona).

Diuen que assolava els voltants de la vila un drac ferotge i terrible, que posseïa les facultats de caminar, volar i nedar, i tenia l'alè pudent, fins al punt que des de molt lluny amb les seves alenades enverinava l'aire, i produïa la mort de tots els qui el respiraven. Era l'estrall dels ramats i de les persones i per tota aquella contrada regnava el terror més profund. Els habitants van pensar que si li donaven cada dia una persona que li serviria de presa, així no faria l'estrall a tort i a dret. De fet, la llegenda diu, que el sistema els va sortir d'allò més bé, però el que era realment complicat, era de trobar una persona que cada dia es deixés menjar per aquell monstre. Tot el veïnat va decidir doncs, de fer cada dia un sorteig entre tots els habitants de la vila i que aquell que destinés la sort seria lliurat a la "simpàtica" fera.

Així es va fer durant molt de temps i el monstre se’n devia sentir satisfet, ja que deixava de fer els estralls i malvestats que havia fet abans. Però... vet aquí que un dia, la sort va voler que la filla del rei fos la destinada. La princesa era jove, bella, prima... hi hagué ciutadans que es van oferir per reemplaçar-la, però el rei fou sever i inexorable, i amb el cor ple de dol, va dir que tant era la seva filla com la de qualsevol dels seus súbdits i s'avingué que fos sacrificada. La donzella eixí de la ciutat i ella soleta s'encaminà cap al llac on residia la fera, mentre tot el veïnat, desconsolat i afligit, mirava des de la muralla com se n'anava al sacrifici.


Icona de Sant Jordi, Museu Cristiano-Bizantí, Atenes.Però fou el cas que, quan va ésser un xic enllà de la muralla, se li presentà un jove cavaller, cavalcant un cavall blanc, i amb una armadura tota daurada i lluent. La donzella, tota preocupada, li digué que fugís ràpidament, ja que per allí rondava un monstre que així que el veiés se’l menjaria. El cavaller li digué que no temés, que no li havia de passar res, ni a ell ni a ella, ja que havia vingut expressament per combatre la fera i així alliberar del sacrifici de la princesa, com també a la vila de Montblanc. La fera, va sortir de cop i volta amb gran horror de la donzella i amb gran goig del cavaller. Aquest, amb un bon cop de llança el va malferir. El cavaller, que era Sant Jordi, lligà el monstre pel coll i la donà a la donzella perquè ella mateixa la portés a la ciutat, i la fera seguí tota mansa i atemorida. La llegenda explica fins i tot, que els habitants de la vila havien vist tota aquella gesta des de la muralla i que rebé amb els braços oberts a la donzella i el cavaller. A la plaça major de la vila, els vilatans van acabar de rematar aquell ferotge animal.

Es diu que el rei va voler casar la seva filla amb Sant Jordi, però que aquest li va replicar dient que no la mereixia i que la seva visita en aquella vila era perquè havia tingut una revelació divina sobre la necessitat urgent de salvar aquella vila del monstre. Recomanà al rei i als seus vassalls que fossin bons cristians i que honressin i veneressin Déu tal com mereixia. Desaparegué misteriosament tal com havia vingut.




martes, 6 de abril de 2010

La quaresma

LA QUARESMA





La Quaresma és un període de set setmanes, des del Dimecres de Cendra fins al Diumenge de Rams, de preparació per a la Pasqua. Durant aquest període l'Església té ordenats l'abstinència i el dejuni en memòria dels quaranta dies que Jesús de Natzaret dejunà al desert. Malgrat que els costums varien segons les comarques, als cristians els està prohibit, durant aquests dies, menjar carn i establir relacions sexuals, i tenen obligació de practicar l'oració, recolliment i penitència. Antigament el dejuni era molt rigorós, però hom n'ha anat perdent el costum. Malgrat tot, encara avui en moltes cases els nens i nenes penjen a casa la figura de la Quaresma -generalment feta a l'escola o baixada d'Internet- a la qual s'enganxa un caramel o un bombò que l'infant arrenca en acabar-se la setmana. A més a més, en algunes cases en les que la pràctica religiosa s'ha difuminat o desaparegut del tot, el dejuni rigorós ha estat substituït per altres tipus d'abstinències: deixar de beure vi, deixar de tallar-se els cabells, deixar de fumar, etc. Altres aprofiten el temps de Quaresma per realitzar algun dels dejunis basats en teràpies naturals: sirope de sàvia, most...

martes, 9 de marzo de 2010

Jornada esportiva

Activitats que es faran a la jornada esportiva:
Tots els equips disposaran d'un calendari on podran consulatr l'horari de els rotacions i els camps on els toca jogar.
activitats: Badmintoin, hoquei, futbol 7, futbol flac, fut-tennis, bitlles, gimcana bicis, korball, jocs tradicionals, volei, ergometrem i tennis taula.

lunes, 1 de marzo de 2010

Xerrades de la policía local i els mossos

Els mossos juntament amb la polícia local van venir al nostre collegi per explicar-nos el assumpte de les drogues, violencia al col·legi i fora del col·legi i com poder tenir gossos perillosos.
Día de la geramna Teresa Mira

El día 26 de febrer esva fer una celebració en honor a la germana Teresa Mira al col·legi Sagrat Cor d'Amposta. L'hora d'inici va ser les 9:30 del matí, en divendres. Després de la missa es va allargar el mati un quart mes.

miércoles, 9 de diciembre de 2009

miércoles, 18 de noviembre de 2009

Presentació


Benvolguts amics i amigues,

Benvinguts a la nostra pàgina web on presentem el projecte educatiu del Col·legi Sagrat Cor, de les Germanes Carmelitas Missioneres Teresianes.

El nostre col·legi té una tradició dins de les comarques ebrenques des de fa 100 anys i eduquem els nois/es de forma integral és a dir:

Des de la vessant acadèmica
Acollim els nenes/es dels 3 anys fins als 16 passant per les etapes d’ Educació Infantil (EI), Educació Primària (EP) i Educació Secundària Obligatòria (ESO)
Des de la vessant de transmetre els valors que brollen en l’esperit i carisma del nostre Fundador el Pare Francesc Palau
Eduquem en la fe cristiana, en el respecte, en el treball, en l’esforç, en la pau i en la solidaritat.
Per tot això esperem transmetre a tots vosaltres la mateixa il·lusió que cada dia encetem la nostra tasca : Ajudar a fer homes i dones íntegres i compromesos per a la societat del futur.

Gràcies per confiar en nosaltres.